قطعنامه ام اس سي (84) 255 (مصوب 16 مي 2008 برابر 1387/2/27)تصويب آييننامه استانداردهاي بينالمللي و روشهاي پيشنهادي براي بررسي ايمني در سانحه يا حادثه دريايي(آييننامه بررسي سانحه)
کارگروه ايمني دريانوردي؛
با يادآوري بند (ب) ماده (28) كنوانسيون سازمان بينالمللي دريانوردي درخصوص وظايف کارگروه؛
با توجه همراه با نگراني به اينكه عليرغم حداكثر تلاش سازمان، سوانح و حوادث منجر به از دستدادن جان، از بين رفتن كشتيها و آلودگي محيطزيست دريايي همچنان رخ ميدهد؛
همچنين با توجه به اينكه ايمني دريانوردان و مسافران و حفاظت از محيط زيست دريايي، از طريق گزارشهاي منظم و دقيق كه تعيينكننده شرايط و علل سوانح و حوادث دريايي هستند ميتواند ارتقاء يابد؛
نيز با توجه به اهميت كنوانسيون سازمان ملل متحد درباره حقوق درياها كه در مونتگوبي در 10دسامبر 1982 (1361/9/19) به تصويب رسيد و اهميت حقوق بينالمللي عرفي درياها؛
با توجه مضاعف به مسؤوليتهاي كشورهاي صاحب پرچم بهموجب مفاد كنوانسيون بينالمللي ايمني جان اشخاص در دريا مورخ 1974 برابر با 1353 (مقرره 21/1) (كه از اين پس بهعنوان «كنوانسيون» از آن ياد ميشود)، كنوانسيون بينالمللي خط شاهين، 1966برابر با 1345 (ماده 23) و كنوانسيون بينالمللي جلوگيري از آلودگي كشتيها مورخ 1973 برابر با 1352 (ماده 12)، جهت انجام بررسي سوانح و اطلاعرساني به سازمان در خصوص يافتههاي مرتبط؛
با در نظر داشتن نياز به حصول اطمينان از اين كه كليه سوانح بسيار جدي دريايي مورد بررسي قرار گرفتهاند؛
همچنين با درنظر داشتن دستورالعمل رفتار عادلانه با دريانوردان درصورت وقوع حادثه دريايي (قطعنامه (24)987.الف)؛
با تصديق اينكه بررسي و تجزيه و تحليل مناسب سوانح و حوادث دريايي ميتواند منجر به آگاهي بيشتر از سبب سانحه و منتهي به انجام اقدامات اصلاحي، از جمله آموزش بهتر بهمنظور ارتقاي ايمني جان اشخاص در دريا و حفاظت محيط زيست دريايي شود؛
با تصديق نياز به يك آييننامه که شيوهاي استاندارد جهت بررسي سانحه و حادثه دريايي با هدف جلوگيري ازسوانح و حوادث در آينده تا حدي كه قوانين ملي اجازه ميدهد را ايجاد كند؛
همچنين با تصديق ماهيت بينالمللي كشتيراني و نياز به همكاري ميان دولتهايي كه منافع قابل توجهي در سانحه يا حادثهاي دريايي بهمنظور تعيين شرايط و علل آنها دارند؛
با توجه به قطعنامه اماسسي (84)257 كه توسط آن، اصلاحات به فصل 1ـ 11 كنوانسيون براي اجباري ساختن بخشهاي 1و 2 آييننامه استانداردهاي بينالمللي و روشهاي پيشنهادي براي بررسي ايمني سانحه يا حادثه دريايي بهموجب كنوانسيون به تصويب رسيد؛
با بررسي متن پيشنهادي آييننامه بررسي سانحه در هشتاد و چهارمين اجلاس کارگروه:
1ـ آييننامه استانداردهاي بينالمللي و روشهاي پيشنهادي براي بررسي ايمني سانحه يا حادثه دريايي (آييننامه بررسي سانحه) را به شرح پيوست اين قطعنامه تصويب مينمايد.
2ـ از دولتهاي متعاهد كنوانسيون دعوت ميكند توجه داشته باشند كه آييننامه در 1 ژانويه 2010 (11 دي 1388)، با لازمالاجراء شدن اصلاحات مقرره 6/1ـ11 كنوانسيون، نافذ خواهد شد.
3ـ از دبيركل سازمان درخواست مينمايد نسخههاي مورد تأييد اين قطعنامه و متن آييننامه مندرج در پيوست را به كليه دولتهاي متعاهد كنوانسيون ارسال نمايد.
4ـ به علاوه، از دبيركل سازمان درخواست مينمايد نسخههاي اين قطعنامه و متن آييننامه مندرج در پيوست را به كليه اعضاي سازمان كه دولتهاي متعاهد كنوانسيون نميباشند، ارسال نمايد.