ماده (1): تعاريف
ارزشيابي تحصيلي و تربيتي: ارزشيابي تحصيلي و تربيتي بخش جداييناپذير فرآيند ياددهي يادگيري است که داوري و قضاوت در مورد آموختهها و تغيير رفتار دانشآموز در جهت نيل به هدفهاي آموزشي و پرورشي بر اساس آن صورت ميپذيرد.
ارزشيابي تشخيصي: ارزشيابي تشخيصي به منظور آگاهي از ميزان آمادگي دانشآموز جهت شروع مناسب تدريس مطالب جديد توسط معلم انجام ميگيرد.
ارزشيابي تكويني: مجموعه اقدامات و فعاليتهايي است كه به صورت مستمر توسط معلم و دانشآموز و ساير ارزيابيکنندگان به منظور بهبود فرايند ياددهي ـ يادگيري، در طول هر نوبت به عمل ميآيد كه شامل انجام تكاليف درسي، آزمونهاي عملكردي، فعاليتهاي مرتبط با درس خارج ازكلاس به صورت فردي يا گروهي (فعاليتهاي پژوهشي و ...) ارزشيابيهاي باز و مشاهدات تدريجي رفتار و خودارزيابي و نظر اولياء دانشآموز ميباشد.
ارزشيابي باز: به آن نوع ارزشيابي اطلاق ميشود كه دانشآموزان بتوانند هنگام آزمون از كتاب درسي و ساير منابع مرتبط ديگر به صورت گروهي يا فردي نيز استفاده نمايند. بديهي است كه در ارزشيابي باز سؤالات بايد جنبة تفسيري، تحليلي، تركيبي و استنباطي داشته باشد.
خودارزيابي: ايجاد فرصت و شرايطي توسط معلم است تا دانشآموزان بتوانند درباره ميزان يادگيري خود به قضاوت و ارزيابي بپردازند.
آزمون عملكردي: آزموني است كه توسط معلم صورت ميگيرد و ناظر بر مشاهده و عمل دانشآموزان در انجام تكاليف محوله يا داوطلبانه است.
ارزشيابي گروهي (مشاركتي): نوعي ارزشيابي است كه در فرايند اجرايي آن، دانشآموزان صرفاً موضوع ارزشيابي نيستند بلكه بطور فعال و به صورت گروهي در امر ارزشيابي شركت و با هم همكاري ميكنند.
ارزشيابي پاياني: عبارت از ارزشيابيهايي است که در پايان هر يک از نوبتهاي مذکور در ماده 3 به عمل ميآيد.
ماده (2): اهداف
در دوره راهنمايي تحصيلي، ارزشيابي دانشآموزان مبتني بر اصول حاكم بر ارزشيابي پيشرفت تحصيلي با تأكيد بر اهداف زير انجام ميگردد:
1ـ2ـ جمعآوري و توليد اطلاعات براي اصلاح برنامهها و روشهاي آموزشي.
2ـ2ـ حصول اطمينان از تحقق يادگيري در دانشآموزان براي ارتقاي آنان به پايه يا دوره تحصيلي بالاتر.
3ـ2ـ اصلاح و بهبود فرايند ياددهي ـ يادگيري.
4ـ2ـ ايجاد مهارت خودارزيابي به صورت فردي و گروهي در دانشآموزان.
5 ـ2ـ تشخيص و پرورش استعدادها، علايق و خلاقيت دانشآموزان به منظور راهنمايي آنان در فعاليتهاي حال و آينده.
6 ـ2ـ ايجاد التزام به رشد همه جانبه دانشآموزان و رعايت اصل تفاوتهاي فردي در فرايند ياددهي ـ يادگيري.
7ـ2ـ اميد آفريني و تقويت اعتماد به نفس در دانشآموزان.
ماده (3):
ارزشيابي تحصيلي و تربيتي دانشآموزان در نوبتهاي زير انجام ميشود:
الف) ارزشيابي نوبت اول (لغايت پايان دي ماه)
ب) ارزشيابي نوبت دوم (لغايت پايان خردادماه)
ج) ارزشيابي ويژه دانشآموزاني كه در درس يا دروسي در خرداد ماه تجديد شدهاند و در کلاسهاي جبراني تابستاني شرکت ميکنند (لغايت نيمه اول مرداد ماه)
د ) ارزشيابي ويژه دانشآموزاني كه در خرداد يا مرداد ماه قبول نشدهاند (لغايت 20 شهريورماه)
ه ) ارزشيابي ويژه دانشآموزاني كه در نوبت مرداد يا شهريور ماه شرايط قبولي پايه سوم را احراز نميكنند (لغايت 20 ديماه)
و) ارزشيابي از غايبين موجه که حداکثر دو هفته پس از اعلام نتايج ارزشيابيهاي خرداد و شهريور انجام ميشود.
تبصره1 ـ در ايام ارزشيابي پاياني نوبت اول، كلاسهاي درس داير خواهد بود. ولي مدارس ميتوانند با اخذ مجوز از کميسيون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه/ ناحيه/ شهرستان حداکثر به ميزان دو هفته متوالي کلاس درس را در نوبت اول تعطيل نمايند. در اين صورت مدير مدرسه موظف است مراتب را به صورت مکتوب به اولياي دانشآموزان اطلاع دهد. در ايام برگزاري ارزشيابي نوبت دوم كلاسهاي درس داير نميباشد.
تبصره2ـ در مناطق گرمسيري، ارزشيابي نوبت اول و دوم به تشخيص کميسيون خاص منطقه حداکثر دو هفته زودتر برگزار خواهد شد.
تبصره 3ـ مدرسه ميتواند با اخذ مجوز کميسيون خاص اداره آموزش و پرورش محل از دانشآموزي که به ضرورت به اتفاق والدين خود به خارج از کشور عزيمت خواهد کرد، حداکثر يکماه قبل از شروع ارزشيابي پاياني، ارزشيابي به عمل آورد.
ماده (4):
نوع ارزشيابي پاياني هر درس به شرح جدول پيوست ميباشد.
ماده (5):
نمـره ارزشيابي هر درس بر مبناي 20 خواهد بود که سهم نمره ارزشيابي تکويني و پاياني هر يک ( ) ميباشد لکن متناسب با ماهيت هر درس، سهم نمره تکويني قابل افزايش خـواهد بود که در راهنماي برنامه درسي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش مشخص ميگردد. ضمناً چنانچه در هر يک از نوبتهاي ارزشيابي، نمره دانشآموزي پس از محاسبه ميانگين نمره ارزشيابي تکويني و پاياني به صورت اعشاري بود، معلم مربوط ميتواند با توجه به وضعيت درسي دانشآموز در کلاس به هر نحو که صلاح ميداند نمره وي را سر راست کند.
تبصره1ـ نمره ارزشيابي هر درس در نوبت اول با احتساب ضريب يك و در نوبت دوم با احتساب ضريب دو در كارنامه درج ميگردد.
تبصره2ـ معلم موظف است حداكثر تا پنج روز قبل از برگزاري ارزشيابي پاياني هر نوبت نمرهي ارزشيابي تكويني را به دفتر مدرسه تحويل دهد. در ضمن معلمان بايد نتايج ارزشيابيهاي به عمل آمده در مورد هر دانشآموز را در صورت مرخصي يا انتقال از طريق مدير مدرسه به معلم جديد تحويل دهند.
تبصره3ـ با تـوجه به نقش اولياي دانشآموزان در فعاليتهاي خارج از مدرسه، معلمان ميتوانند حداکثر تا يک نمره ارزشيابي تکويني هر درس را در هر نوبت به نظر اولياي دانشآموزان اختصاص دهند.
تبصره4ـ در ارزشـيابيهاي پـس از نـوبت دوم نمره هر درس به شرح زير محاسبه ميگردد:
نمره پاياني دروس تجديدي (يا غايبين موجه) به علاوه نمره تکويني نوبت دوم تقسيم بر عدد2
تبصره 5 ـ دانشآموزي كه به علت غيبت موجه (ثبتنام بدون حضور در كلاس با مجوز كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش، بيماري و نظاير آن) در طول سال تحصيلي فاقد نمره ارزشيابي تكويني است وليكن در ارزشيابي پاياني داراي نمره است، نمره ارزشيابي پاياني هر نوبت وي جايگزين نمره ارزشيابي تكويني همان نوبت ميگردد.
تبصره 6 ـ نمره ارزشيابي تكويني دانشآموزي كه قبل از برگزاري ارزشيابي پاياني با رعايت مقررات از مدرسهاي به مدرسه ديگر منتقل شود، توسط معلم مدرسه مقصد بر اساس ارزشيابيهاي وي و ارزشيابيهاي معلم مدرسه قبل (در صورت وجود) تعيين ميشود.
تبصره 7 ـ مدير مدرسه موظف است در طول هر نوبت حداقل يك بار (حدود يك ماه قبل از ارزشيابي پاياني) دانشآموز و ولي وي را از وضعيت تحصيلي دانش آموز در هر درس مطلع نمايد.
تبصره 8 ـ نمره ارزشيابي دانشآموزان در هر درس و در هر نوبت به وسيله معلم در ليست نمرهها ثبت و امضا ميشود و حداكثر 10 روز بعد از خاتمه ارزشيابي هر نوبت تسليم دفتر مدرسه ميگردد.
ماده (6):
ارزشيابي پاياني پايههاي اول و دوم و نوبت اول پايه سوم داخلي است و توسط مدرسه برگزار ميشود. ارزشيابي پاياني نوبت دوم و تجديدي پايه سوم راهنمايي به صورت هماهنگ با سوالات واحد و برنامه معين که توسط سازمان آموزش و پرورش استانها طرح و در مدرسه برگزار ميشود.
تبصره1 ـ معاونت آموزش وپرورش عمومي ميتواند در هر يك از پايههاي تحصيلي دوره راهنمايي، سؤالات ارزشيابي پاياني نوبت دوم يک يا دو ماده درسي را طرح كرده و با اطلاع قبلي به استانها ارسال نمايد.
تبصره2ـ طراحي سوال موضوع تبصره1 اين مادّه براي مراکز آموزشي تابعه سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان و سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور حسب مورد به سازمان ذي ربط واگذار ميشود.
تبصره 3ـ ارزشيابي غايبين موجه دروس هماهنگ (تبصره 1 ) به صورت داخلي و توسط مدرسه برگزار ميشود.
ماده (7):
ارزشيابي پاياني نوبت اول از مطالب تدريس شده همان نوبت و ارزشيابي پاياني نوبت دوم و پس از آن از تمام محتواي كتاب درسي به عمل ميآيد.
تبصره ـ در مراکز آموزشي تابعه سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان محتواي جزوات تکميلي نيز در طراحي سوال لحاظ ميشود.
ماده (8):
براي دارندگان نقص عضو مؤثر در ارزشيابي كتبي، شفاهي و عملي، مدير مدرسه با اطلاع اداره آموزش و پرورش متبوع، تسهيلاتي متناسب با نقص عضو فراهم مينمايد. اينگونه افراد در صورت لزوم از ارزشيابي دروس عمليكه از نظر جسمي قادر به انجام نميباشند معاف ميشوند. در چنين صورتي اگر درس يا دروس مذكور دو نوع ارزشيابي (کتبي/ شفاهي ـ عملي) داشته باشد، براي ارزشيابي کتبي يا شفاهي نمره 20 منظور ميشود و اگر ارزشيابي درس صرفاً عملي باشد نمرهاي منظور نخواهد شد، در اين حالت صورت جلسهاي به امضاي مدير و دو نفر از معلمان تنظيم و تسهيلات فراهم شده مستند به اين ماده در آن درج ميشود. علاوه بر آن لازم است موضوع در ستون ملاحظات دفتر ثبت ارزشيابي و كارنامه تحصيلي اين قبيل دانشآموزان در اين خصوص توضيح داده شود.
تبصره 1ـ ارزشيابي عملي درس تربيت بدني براي دانشآموز موضوع اين ماده بايد متناسب با توانايي جسمي وي توسط معلم مربوط انجام شود. شيوهنامه مربوط توسط وزارت آموزش و پرورش تهيه و ابلاغ خواهد شد.
تبصره 2ـ دانشآموز استثنايي (نابينا، جسمي ـ حرکتي) و دانشآموزي که در زمان برگزاري ارزشيابي و يا قبل از آن دچار سانحهاي شود به نحويكه قادر به نوشتن نباشد، ميتوانند از منشي مناسبي كه از طرف مدير مدرسه تعيين ميشود استفاده نمايند.
تبصره3ـ چنانچه دانشآموزي به دليل بيماري خاص قادر به حضور در جلسه ارزشيابي پاياني نباشد با درخواست ولي و ارايه گواهي پزشك و با نظر مدير، يکي از معلمان در خارج از مدرسه از وي ارزشيابي به عمل ميآورد.
تبصره 4ـ با توجه به شرايط خاص جسماني دانشآموز، مدرسه ميتواند با تاييد شوراي مدرسه، اقدام به برگزاري ارزشيابي دروس خاص به صورت چند گزينهاي، املاء صحيح و غلط، تخصيص وقت اضافي، متناسبسازي سوالات براي دانشآموزان استثنايي، جايگزين کردن نمره بخش کتبي به جاي شفاهي يا بالعکس براي وي نمايد.
تبصره5 ـ دانشآموزان استثنايي که به علت اختلال تکلمي شديد قادر به خواندن نيستند (به استثناي دانشآموزان ناشنوا)، از ارزشيابي درس قرائت فارسي معاف ميباشند.
تبصره6 ـ دانشآموزاني که داراي اختلال جسمي ـ حرکتي، نابينايي و يا ناشنوايي هستند، از آموزش و ارزشيابي درس آموزش دفاعي معاف ميباشند.
ماده (9):
ارزشيابي تعليمات ديني دانشآموزان اقليتهاي ديني مذكور در قانون اساسي برابر شيوهنامههاي وزارت آموزش و پرورش انجام و نمره آن در دفاتر ثبت ارزشيابي و كارنامه آنان قيد ميشود. دانشآموزان مذکور از شرکت در ارزشيابي درس قرآن معاف هستند و در کارنامه آنان براي اين درس نمرهاي منظور نخواهد شد.
تبصره ـ در صورت تمايل دانشآموز به شركت در ارزشيابي تعليمات ديني اسلامي منعي براي شركت وي نخواهد بود.
ماده (10):
ارزشيابي از رفتار دانشآموز در هر نوبت بر اساس ميزان رعايت مقررات از سوي او، توسط مدير و با نظرخواهي از معاون، مربي تربيتي، اولياي دانشآموزان و بر اساس گزارشهاي واصله از معلمان و ساير کارکنان مدرسه انجام ميشود. گزارش وضعيت انضباط به صورت کيفي بوده و شامل يکي از موارد « عالي» ، « بسيار خوب» ، « خوب» و « نياز به راهنمايي و تلاش بيشتر» ميباشد.
تبصره 1ـ نحوه و سهم هريک از عوامل مذکور در تعيين نمره انضباط را شوراي مدرسه تعيين ميکند.
تبصره 2ـ در مواردي که وضعيت انضباطي دانشآموز حاکي از « نياز به راهنمايي و تلاش بيشتر» است، موارد به ولي وي گزارش ميشود.
تبصره 3ـ وضعيت انضباط در محاسبه معدل ارزشيابي منظور نميشود ولي در کارنامه تحصيلي و دفتر ثبت ارزشيابي درج ميگردد.
تبصره 4ـ براي شركتكنندگان در ارزشيابي ورودي(تعيين پايه)، داوطلبان آزاد، طرح جامع، دانشآموزاني كه از جهش تحصيلي استفاده ميكنند و دانشآموزاني که در شرايط سني بالاتر از سن متعارف خود قرار دارند و در شهريور ماه به صورت يک نوبتي در ارزشيابي پايه بالاتر شرکت ميکنند، نمره انضباط منظور نميگردد.
ماده (11):
چنانچه معلم مربوط ظرف 5 روز پس از انجام هر ارزشيابي پاياني، به هر علتي اوراق ارزشيابي را تصحيح نكند، مدير مدرسه ضمن گزارش موضوع به اداره آموزش و پرورش متبوع بايد به تشخيص خود، اوراق ارزشيابي را جهت تصحيح در اختيار يكي از معلمان واجد شرايط قرار دهد.
ماده (12):
مهلت اعتراض به نمرات ارزشيابي پاياني، حداكثر 5 روز پس از اعلام نتيجه آن نوبت خواهد بود. مدير مدرسه موظف است اوراق ارزشيابي معترضان را جهت تجديدنظر در اختيار معلم مربوط و يا به تشخيص خود در اختيار معلم مربوط و يك نفر ديگر از معلمان همان درس قرار دهد. در صورت اعتراض مجدد و يا اختلاف نظر، نظر معلم سوم از همان درس تعيينكننده و لازمالاجرا است.
تبصره ـ نمرات ارزشيابي تکويني و نمرات دروس شفاهي و عملي قابل اعتراض نيستند و نمره اعلام شده قطعي است.
ماده (13):
دانشآموزي در خردادماه قبول شناخته ميشود كه داراي شرايط زير باشد:
الف) معدل كل وي كمتر از ده نباشد.
ب) نمره ارزشيابي نوبت دوم او در هيچيك از مواد درسي بدون ضريب كمتر از ده نباشد.
ج) نمره ساليانه وي در هيچ يك از مواد درسي كمتر از 30 نباشد.
تبصره 1ـ نمره ساليانه هر درس حاصل جمع نمره نوبت اول و دو برابر نمره نوبت دوم خواهد بود.
تبصره 2ـ معدل كل دانشآموز عبارت است از مجموع نمره ساليانه همه دروس (به جز انضباط) تقسيم بر سه برابر تعداد مواد درسي آن پايه.
تبصره 3ـ در مدارس راهنمايي وابسته به سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان، دانشآموزي حق ادامه تحصيل در اين مدارس را خواهد داشت که داراي شرايط زير باشد:
الف) معدل کل وي در خردادماه کمتر از 14 نباشد.
ب) نمره ارزشيابي نوبتدوم وي در هيچيک از مواد درسي بدون ضريب کمتر از 12 نباشد.
ج) نمره ساليانه وي در هيچيک از مواد درسي کمتر از36 نباشد.
ماده (14):
هر گاه معدل کل دانشآموزي در خرداد يا شهريور ماه در پايههاي اول، دوم و سوم راهنمايي حداقل ده (10) باشد ولي در يک درس نمره کمتر از ده و يا معدل کل وي حداقل دوازده (12) باشد ولي در دو درس نمره کمتر از ده کسب کند، قبول شناخته ميشود.
تبصره 1ـ دانشآموز در طول دوره راهنمايي ميتواند در هر درس دو بار از مفاد اين ماده استفاده کند. استفاده براي بار دوم از اين ماده در هر درس، منوط به کسب حداقل نمره 5 ميباشد.
تبصره 2ـ استفاده دانش آموز از مفاد اين ماده درخرداد ماه به شرط احراز بند ج ماده 13 و درخواست کتبي ولي دانش آموز بلامانع است.
تبصره 3ـ استفاده از مفاد اين ماده در دفتر ثبت ارزشيابي و کارنامه تحصيلي، درج ميشود.
تبصره 4ـ مديران مدارس موظفند با همکاري اوليا و برنامهريزي لازم، زمينه جبران ضعف درسي اين قبيل دانش آموزان را فراهم آورند.
تبصره5 ـ در مدارس راهنمايي وابسته به سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان، پس از برگزاري ارزشيابي نوبت دوم يا شهريور ماه، دانش آموزي که معدل کل وي حداقل 15 باشد در يک درس و يا معدل کل وي حداقل 17 باشد در 2 درس نمره بين 10 تا 12 داشته باشد ميتواند در اين مدارس ادامه تحصيل دهد.
ماده (15):
دانشآموزي كه نمره ارزشيابي نوبت دوم يا نمره ساليانه وي در درس يا دروسي به حدنصاب قبولي نرسيده باشد تجديد شناختهميشود و بايد در نوبت تجديدي در ارزشيابي آندرس يا دروس شركت كند. نمرات نوبت تجديدي در ستون تجديدي با ضريب دو درج ميگردد و به جاي نمره خرداد ماه همان درس يا دروس در معدل كل محاسبه و در صورت احراز شرايط مندرج در بندهاي الف و ب ماده 13 و يا ماده 14 قبول شناخته ميشود1.
ماده (16):
ارزشيابي تجديدي هر دانشآموز در همان شهرستان يا منطقه آموزشي برگزار ميشود كه ارزشيابي نوبت دوم را گذرانيده است؛ در صورتي كه دانش آموز به دليل موجه نتواند در ارزشيابي تجديدي مدرسه مربوط شركت نمايد با اخذ گواهي عكسدار (حاوي مشخصات و مواد تجديدي) از مدرسه مربوط و با معرفي اداره آموزش و پرورش مقصد ميتواند در ارزشيابي تجديدي يكي از مدارس شركت نمايد. نمرههاي تجديدي چنين دانشآموزي از طريق اداره آموزش و پرورش مقصد، به اداره آموزش و پرورش مبداء جهت ابلاغ به مدرسهاي كه دانشآموز قبلاً تحصيل ميكرده است ارسال ميگردد تا مدرسه مذكور با توجه به نمرههاي ديگر وي و رعايت ساير مقررات اعلام نتيجه نمايد.
ماده (17):
چنانچه دانشآموزي در ارزشيابي پاياني نوبت اول يا دوم درسي غيبت غيرموجه داشتهباشد، نمره پاياني آن درس صفر محسوب ميشود و نمره وي در آن درس از ميانگين نمره ارزشيابي تکويني آن نوبت و نمره صفر تعيين خواهدشد.
تبصره ـ در دروسي که ارزشيابي آنها به صورت (کتبي، شفاهي يا عملي) صورت ميپذيرد، نمره دانش آموز به صورت زير محاسبه ميشود:
نمره تکويني آن نوبت به علاوه نمره صفر بخشي که غايب بوده به علاوه نمره پاياني بخشي که حاضر بوده تقسيم بر عدد3
ماده (18):
دانشآموزي كه به علت غيبت موجه در نوبت اول يا دوم يا هر دو نوبت در يك يا چند و يا تمام مواد درسي نمره ارزشيابي نداشته باشد، نمرات ارزشيابي نوبت بعدي و يا ارزشيابي مرداد يا شهريورماه وي براي نوبت اول يا دوم منظور ميگردد و برابر شرايط مواد 13 و 14 اعلام نتيجه ميشود.
ماده (19):
اگر دانشآموزي با عذر موجه در ارزشيابي هيچ يك از مواد درسي نوبت دوم و شهريورماه شركت نكند، صرفنظر از اينكه در نوبت اول نمره داشته يا نداشته باشد، آن سال تحصيلي براي وي وقفه تحصيلي محسوب ميگردد.
ماده (20):
چنانچه دانشآموزي بدون عذر موجه در فاصله زماني بعد از ثبتنام و قبل از برگزاري ارزشيابي نوبت اول مدرسه را ترك كند هر چند كه نمره ارزشيابي تكويني داشته باشد آن سال تحصيلي براي وي ترك تحصيل تلقي شده و كارنامه مردودي صادر نميگردد. اگر دانشآموزي بعد از برگزاري ارزشيابي نوبت اول بدون عذر موجه مدرسه را ترك كند و در هيچ يك از ارزشيابي مواد درسي نوبت دوم و شهريورماه شركت نکند آن سال تحصيلي براي وي كارنامه مردودي صادر ميگردد.
ماده (21):
از دانشآموزي كه در ارزشيابي نوبت دوم و يا شهريورماه در يك يا چند ماده درسي غيبت موجه داشته باشد با پيشنهاد مدير مدرسه و موافقت شوراي مدرسه تا دو هفته پس از پايان آن نوبت، ارزشيابي به عمل ميآيد.
ماده (22):
غايبين موجه داوطلب آزاد در ارزشيابي نوبت دوم و شهريورماه ميتوانند در صورت موافقت كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش محل، تا دو هفته پس از پايان ايام ارزشيابي، در ارزشيابي درس يا دروس مربوط شركت كنند.
ماده (23):
از دانشآموزان تجديدي كه در كلاسهاي جبراني تابستاني شركت مينمايند، بلافاصله پس از اتمام دوره با رعايت ساير مقررات مربوط ارزشيابي به عمل ميآيد. نمره قبولي اينگونه دانشآموزان در ستون شهريور ماه درج خواهد شد.
تبصره ـ دانشآموزاني كه در اين ارزشيابي در درس يا دروسي نمره قبولي كسب ننمايند اجازه دارند مجدداً در نوبت بعدي ارزشيابي آن درس يا دروس شركت كنند.
ماده (24):
دانشآموزاني که ارزشيابي آنان به علل مختلف از قبيل حوادث غيرمترقبه يا بلاياي طبيعي برگزار نشده و يا اوراق ارزشيابي آنان مفقود يا معدوم گرديده است ميتوانند با تاييد کميسيون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه در اولين فرصت و حداکثر تا يکماه پس از پايان ايام ارزشيابي در ارزشيابي مجدد شرکت نمايند.
ماده (25):
دانشآموزاني که به دلايل موجه از قبيل شرکت در المپيادها و دورههاي آموزشي مربوط، مسابقات علمي، فرهنگي، ورزشي و نظاير آن و با تشخيص کميسيون خاص اداره آموزش و پرورش موفق به شرکت در ارزشيابي مربوط نميشوند، ميتوانند علاوه بر استفاده از ماده 21 در نوبت ارزشيابي بعدي شرکت کنند. قبولي آنان به عنوان قبولي در ارزشيابي نوبت قبل محسوب خواهد شد.
ماده (26):
کليه کساني که يکي از بستگان درجه اول آنها در طول سال تحصيلي شهيد، اسير يا مفقود ميگردد و همچنين دانشآموزاني که يکي از بستگان درجه اول آنها در فاصله يک ماه قبل از آغاز ارزشيابي نوبت دوم يا شهريور ماه فوت ميشود، در آن نوبت ارزشيابي مردود نخواهند شد. اين قبيل افراد ميتوانند علاوه بر نوبتهاي ارزشيابي مذکور در يک نوبت ارزشيابي ديگر همراه با غايبين موجه شرکت کنند.
ماده (27):
نمره ارزشيابي نوبتهاي اول، دوم و تجديدي و وضعيت انضباط حداكثر يك ماه پس از خاتمه ارزشيابي در دفتر ثبت ارزشيابي مدرسه و كارنامه تحصيلي دانشآموزان در ستونهاي جداگانه به صورت رايانهاي ثبت ميشود.
تبصره ـ كارنامه دانشآموزان و دفتر ثبت ارزشيابي مدرسه حداكثر يك ماه پس از اعلام نتيجه قطعي ارزشيابي به امضاي مدير و مسئول ثبت نمرات ميرسد و با مهر مدرسه مهر ميگردد.
ماده (28):
قبولشدگان ساعي و برجسته پايه اول راهنمايي تحصيلي با رعايت شرايط زير و تقاضاي کتبي ولي خود ميتوانند در ارزشيابي شهريور ماه پايه دوم راهنمايي شرکت نمايند و در صورت موفقيت به صورت جهشي به پايه سوم راهنمايي ارتقاء يابند:
الف) معدل کل پايه اول آنان حداقل 18 و نمره نوبت دوم آنان در هر درس حداقل 15 باشد.
ب) در ارزشيابي شهريور ماه پايه دوم در هيچ يک از مواد درسي نمره کمتر از 16 کسب ننمايد.
تبصره 1ـ نمرات قبولشدگان ارزشيابي جهشي در ستون شهريور ماه دفتر ثبت ارزشيابي و کارنامه تحصيلي ثبت، و با ذکر استناد به مفاد اين ماده مهر و امضا ميشود.
تبصره 2ـ شرايط جهش در مدارس راهنمايي تحصيلي وابسته به سازمان ملي پرورش استعداهاي درخشان به شرح ذيل ميباشد:
الف) معدل کل دانشآموز حداقل 19 بوده و در ارزشيابي نوبت دوم در هيچ يک از مواد درسي نمره کمتر از 18 نداشته باشد.
ب) در ارزشيابي مربوط به جهش تحصيلي که در شهريور ماه برگزار ميشود، در هيچ يک از مواد درسي نمره کمتر از 17 کسب ننمايد.
ماده (29):
افراد مشروحه زير با رعايت حداقل سن متعارف که براي پايههاي اول تا سوم دوره راهنمايي تحصيلي به ترتيب 11، 12 و 13 سال تمام ميباشد، ميتوانند با درخواست کتبي و تأييد مراجع مربوط و معرفي اداره آموزش و پرورش منطقه/ ناحيه/ شهرستان در ارزشيابي ورودي (تعيين پايه تحصيلي) ـ که از کليه درسهاي مربوط به آن پايه به عمل ميآيد ـ در اولين نوبت رسمي ارزشيابي، همراه باساير دانشآموزان شرکت کنند و در صورت قبولي در کليه درسهاي هر پايه مدرک قبولي براي آنان صادر ميشود و با رعايت شرايط مجاز به ادامه تحصيل خواهند بود:
1ـ افرادي که قسمتي از تحصيلات خود را در مدارس خارجي گذرانيدهاند و مدرک تحصيلي آنان قابل ارزشيابي در کميسيون ارزشيابي مدارک تحصيلي خارجي نميباشد و يا هيچگونه مدرک تحصيلي که ميزان تحصيلات خارجي آنها را مشخص کند نداشته باشند.
2ـ افرادي که به دليل عدم دسترسي به مدرسه يا بيماري نتوانستهاند به موقع وارد مدرسه شوند.
3ـ دانشآموزاني که بخشي از مدارک تحصيلي آنان در اثر حوادثي از قبيل سيل، زلزله، جنگ، آتشسوزي و .... از بين رفته و هيچگونه سابقهاي از مدارک آنان وجود نداشته باشد.
4ـ افرادي که در ادامه تحصيل آنان فاصله ايجاد شده است مشروط بر آنکه داراي مدرک پنجم ابتدايي باشند.
تبصره1ـ ارزشيابي ورودي (تعيين پايه) در دوره راهنمايي تحصيلي طبق مفاد اين آييننامه به صورت يك نوبتي است و مواد ارزشيابي و شرايط قبولي آنان مانند داوطلبان آزاد خواهد بود. در صورت مردودي، مدرسه ميتواند از وي درپايه پايينتر ارزشيابي به عمل آورد.
تبصره2ـ نمرات ارزشيابي ورودي (تعيين پايه) قبولشدگان در ستون ملاحظات دفتر ارزشيابي آن سال و كارنامه تحصيلي آنان ثبت ميشود. شماره معرفينامه با اشاره به ماده29 اين آييننامه در ستون ملاحظات درج و توسط مدير مدرسه امضاء و مهر ميشود.
تبصره3ـ چنانچه مدارک تحصيلي خارجي دانشآموزي جهت ارزشيابي ناقص باشد و تا پايان ارزشيابي خرداد ماه پايه تحصيلي قطعي دانشآموز توسط کميسيون ارزشيابي مدارک خارجي مشخص نشود، ارزشيابي خرداد و شهريور وي به عنوان ارزشيابي ورودي (تعيين پايه) محسوب خواهدشد و چنانچه دانشآموز در ارزشيابي شهريور ماه قبول نشود ميتواند جهت تعيين پايه در ارزشيابي دروس پايه پايينتر به صورت يک نوبتي شرکت کند.
تبصره4ـ در مورد دانشآموزان استثنايي، به حداقل سن متعارف در هر پايه تحصيلي در اين ماده 2 سال اضافه ميشود.
ماده (30):
دانشآموزاني که به دلايل مختلف از قبيل عدم دسترسي به مدرسه، تکرار پايه و وقفه تحصيلي در شرايط سني بالاتر از سن متعارف پايه تحصيلي خود قرار دارند، ميتوانند در صورت قبولي در ارزشيابي خرداد ماه با حداقل معدل (14)، در شهريور ماه همان سال تحصيلي در ارزشيابي پايه بالاتر در مدرسه قبلي يا مدرسه جديدي که براي ادامه تحصيل ثبت نام کردهاند، به صورت يک نوبتي شرکت کنند و در صورت احراز شرايط قبولي به پايه بعدي ارتقاء يابند.
تبصره: کارنامه و دفتر ارزشيابي تحصيلي براي شرکتکنندگان در ارزشيابي موضوع اين ماده به صورت يک نوبتي تنظيم ميگردد.
ماده (31):
دانش آموزاني که تا پايان شهريور ماه شرايط قبولي پايه سوم راهنمايي تحصيلي را احراز نميکنند، ميتوانند در ارزشيابي نوبت دي ماه سال تحصيلي بعد به صورت داوطلب آزاد در ارزشيابي دنباله دروس خود شرکت کنند و در صورت کسب شرايط قبولي، گواهينامه پايان تحصيلات دوره راهنمايي تحصيلي را دريافت نمايند.
تبصره1ـ اين مصوبه شامل آن دسته از دانش آموزان مدارس روزانه که تا پايان شهريور ماه داراي حداقل 16سال تمام ميباشند و همچنين دانشآموزان مدارس بزرگسالان، داوطلبان آزاد، بزرگسالان شرکتکننده در ارزشيابي جامع و دارندگان کارنامه مردودي سال سوم راهنمايي در سالهاي قبل ميشود.
تبصره2ـ افرادي که در ارزشيابي دي ماه شرايط قبولي پايه سوم راهنمايي تحصيلي را کسب ميکنند به شرط دارا بودن ساير شرايط، ميتوانند از نيمسال دوم در دبيرستانهاي بزرگسالان ثبت نام کرده و ادامه تحصيل دهند.
تبصره3ـ سئوالات ارزشيابي اين گونه دانشآموزان از تمام محتواي کتابهاي درسي مربوط طرح خواهد شد.
ماده (32):
ارزشيابي داوطلبان آزاد دوره راهنمايي تحصيلي با رعايت بندهاي زير برگزار ميشود
الف) مواد و تبصرههايي از اين آييننامه كه ناظر بر تحصيلات ضمن سال تحصيلي دانشآموزان است، شامل داوطلبان آزاد نخواهد بود.
ب) براي داوطلبان آزاد نمره ارزشيابي تكويني منظور نميشود.
ج) داوطلبان آزاد از ارزشيابي انضباط و دروس ورزش و پرورشي معافاند و براي آنان در اين دروس نمرهاي منظور نميشود.
د) داوطلبان آزاد از گذراندن بخش عملي درس آمادگي دفاعي معاف بوده و نمره بخش نظري به عنوان نمره اين درس منظور خواهد شد.
ه) داوطلبان آزاد و دانشآموزان مدارس بزرگسال پايه اول راهنمايي تحصيلي كه واجد شرايط مندرج در ماده 28 اين آييننامه ميباشند ميتوانند شهريورماه در ارزشيابي جهشي شركت کنند و درصورت احراز شرايط مندرج در ماده مذكور به پايه سوم راهنمايي ارتقاء يابند.
ماده (33): ارزشيابي جامع
دارندگان مدرك قبولي پايه پنجم ابتدايي مشروط بر آنكه حداقل 18 سال تمام سن داشته باشند، ميتوانند در زمان برگزاري ارزشيابي نوبت دوم يا شهريور ماه پايه سوم راهنمايي تحصيلي به صورت داوطلب آزاد در ارزشيابي جامع شركت كنند و در صورت موفقيت كارنامه قبولي پايه سوم راهنمايي تحصيلي را دريافت نمايند.
تبصره1ـ مبناي محاسبه سن، اول مهرماه هر سال تحصيلي خواهد بود.
تبصره2ـ سؤالات دروس تعليمات ديني، اجتماعي، تاريخ و جغرافيا در ارزشيابي جامع ازكتابهاي هر سه پايه دوره راهنمايي تحصيلي به نسبت 5 نمره ازپايه اول، 5 نمره از پايه دوم و10 نمره از پايه سوم طرح ميشود. سؤالات ساير دروس همانند سؤالات دانشآموزان پايه سوم راهنمايي تحصيلي خواهد بود.
تبصره 3ـ نتيجه ارزشيابي جامع، مطابق مقررات مربوط به داوطلبان آزاد و مفاد اين آييننامه اعلام خواهد شد.
ماده (34):
به قبولشدگان پايه سوم راهنمايي علاوه بر كارنامه، گواهينامه پايانتحصيلات دوره سه ساله راهنمايي تحصيلي نيز اعطاء ميشود.
ماده (35):
دفتر ثبت ارزشيابي تحصيلي و تربيتي مدرسه بايد حداكثر يک ماه پس از آخرين ارزشيابي در آن سال پلمپ شده و توسط فردي كه از سوي اداره آموزش و پرورش مأمور ميشود بررسي، مسدود، مهر و امضاء گردد.
ماده (36):
ارزشيابي دانش آموزان دوره عمومي بزرگسالان و مدارس ايراني خارج از کشور طبق مفاد اين آيين نامه انجام ميگيرد.
تبصره ـ درس آموزش دفاعي از جدول مواد درسي مدارس ايراني خارج از کشور و درس ورزش از جدول مواد درسي دورهراهنمايي تحصيلي بزرگسالان (شبانه) حذف ميشود.
ماده (37):
اوراق ارزشيابيهاي پاياني نوبت دوم و تجديدي حداكثر به مدت شش ماه بعد از پايان سال تحصيلي نگهداري و سپس برابر مقررات امحاء ميشود، ولي دفاتر ثبت ارزشيابي مدرسه به طور دائم نگهداري ميشود. كارنامه تحصيلي دانشآموز نيز تا مدتي كه برابر مقررات تحويل ولي وي نشده است بايد در مدرسه حفظ گردد.
ماده (38):
با متخلفان در ارزشيابي، طبق آييننامه رسيدگي به تخلفات امتحاني مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش رفتار ميشود.
ماده (39):
نظارت بر برگزاري ارزشيابيهاي پيشرفت تحصيلي دوره راهنمايي تحصيلي داخل و خارج كشور برعهده معاونت آموزش و پرورش عمومي و با همکاري معاونت توسعه مشارکتهاي مردمي ميباشد.
تبصره ـ نظارت بر ارزشيابيهاي پيشرفت تحصيلي دوره راهنمايي مراکز آموزشي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان و سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور (حسب مورد) به عهده سازمان مربوط خواهد بود.
ماده(40):
با تصويب اين آييننامه مقررات مغاير لغو ميشود.
موضوع: آييننامه ارزشيابي تحصيلي و تربيتي دوره راهنمايي تحصيلي در هفتصد و پنجاهمين جلسه شوراي عالي آموزش وپرورش مورخ 26/4/1386 به تصويب رسيد.
دبير شورا ـ بهرام محمديان رييس جلسه ـ محمود فرشيدي
آييننامه ارزشيابي تحصيلي و تربيتي دوره راهنمايي تحصيلي مورد تأييد است.
[امضاء]
رييس جمهور و رييس شوراي عالي آموزش و پرورش ـ محمود احمدينژاد
نوع ارزشيابي پاياني هر درس در دوره راهنمايي تحصيلي
رديف
نام درس
نوع ارزشيابي
ملاحظات
1
قرآن
كتبي ـ شفاهي
10 نمره كتبي ـ 10 نمره شفاهي
2
تعليمات ديني
كتبي
3
عربي
كتبي ـ شفاهي
15 نمره كتبي ـ 5 نمره شفاهي
4
تعليمات اجتماعي
كتبي
5
تاريخ
كتبي
6
جغرافيا
كتبي
7
قرائت فارسي (خواندن و درك مطالب و دستور زبان فارسي)
شفاهي
8
املاء فارسي
كتبي
9
انشاء فارسي
كتبي
10
قرائت و مكالمه زبان خارجي
شفاهي
11
دستور، درك مطلب، املاء و جملهنويسي زبان خارجي
كتبي
12
رياضيات
كتبي
13
علوم تجربي
كتبي ـ عملي
15 نمره كتبي ـ 5 نمره عملي
14
شناخت حرفهو فن
كتبي ـ عملي
8 نمره كتبي ـ 12 نمره عملي
15
هنر
عملي
16
ورزش
عملي ـ شفاهي
17
آموزش آمادگي دفاعي
كتبي
18
پرورشي
كتبي ـ نظري و عملي
5 نمره كتبي ـ 15 نمره نظري و عملي و حضور فعال دانش آموز
19
انضباط
ـ