ماده 229 ـ
عمليات اجرائي بعد از صدور دستور اجراء (موضوع ماده 1 قانون اصلاحي بعضي از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمي مصوب شهريورماه 1322) شروع و هر كس (اعم از متعهد سند و هر شخص ذينفع) كه از عمليات اجرائي شكايت داشته باشد ميتواند شكايت خود را با ذكر دليل و ارائه مدارك به رئيس ثبت محل تسليم كند و رئيس ثبت مكلف است فوراً رسيدگي نموده و با ذكر دليل رأي صادر كند.نظر رئيس ثبت بههر حال برابر مقررات باشخاص ذينفع ابلاغ ميشود و اشخاص ذينفع اگر شكايتي از تصميم رئيس ثبت داشته باشند ميتوانند ظرف ده روز از تاريخ ابلاغ شكايت خود را به ثبت محل و يا هيئت نظارت صلاحيتدار تسليم نمايند تا قضيه برابر بند هشت ماده 25 اصلاحي قانون ثبت در هيئت نظارت طرح و رسيدگي شود.
ماده 230 ـ
در مورد اعتراض بنظر رئيس ثبت بايستي رونوشت كامل يا فتوكپي مدارك ذيل بضميمه گزارش جامع و صريح و مشروح ثبت محل از جريان پرونده و موضوع شكايت به نحوي كه محتاج به تكرار مكاتبه نباشد بههيئت نظارت فرستاده شود.
1 ـ رونوشت كامل يا فتوكپي اعتراضنامه ذينفع و ضمائم آن بعمليات اجرائي.
2 ـ رونوشت كامل يا فتوكپي گزارش رئيس يا مميز اجراء كههستند نظر رئيس ثبت بوده است.
3 ـ رونوشت كامل يا فتوكپي نظر رئيس ثبت.
4 ـ رونوشت كامل يا فتوكپي شكايتنامه ذينفع و ضمائم آن از نظر رئيس ثبت.
5 ـ رونوشت كامل يا فتوكپي برگ يا برگهائي از پرونده اجرائي كه مربوط بموضوع شكايت است.
ماده 231 ـ
هر گاههيئت نظارت محتاج بتوضيحاتي از اجراء يا طرفين قضيه باشد ميتواند توضيحات لازم را بخواهد.
ماده 232 ـ
پس از انقضاء مواعد مذكور در قانون اصلاحي ثبت 1351 شكايت از عمل اجراء از كسي مسموع نيست. اين امر مانع از آن نميشود كههر گاه قبل از تنظيم سند انتقال يا تحويل مال رئيس اجراء در تهران يا مدير ثبت در خارج از تهران عمل اجراء را مخالف قانون تشخيص دهندرأي بر تجديد عمل اجرائي داده و رأي صادره برابر ماده 229 باشخاص دينفع ابلاغ وقابل شكايت و رسيدگي در هيئت نظارت است.