نهاد رياست جمهوري ـ وزارت كشور ـ وزارت نفت ـ وزارت صنايع و معادن ـ وزارت بازرگاني
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ـ وزارت مسكن و شهرسازي ـ وزارت راه و ترابري
وزارت امور اقتصادي و دارايي ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ وزارت آموزش و پرورش
معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور ـ سازمان حفاظت محيط زيست
سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
وزراي عضو كارگروه موضوع تصويبنامه شماره29892/ت37213هـ مورخ30/2/1386 بنا به پيشنهاد مشترك سازمان مديريت و برنامهريزي كشور و وزارتخانههاي كشور، نفت، صنايع و معادن و سازمان حفاظت محيط زيست و به استناد تبصره (13) قانون بودجه سال 1386 كل كشور و با رعايت تصويبنامه يادشده، آييننامه اجرايي تبصره مذكور را به شرح زير تصويب نمود:
ماده1ـ
نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است به هنگام اولين شمارهگذاري خودروهاي وارداتي پنج درصد (5%) مجموع ارزش گمركي و حقوق ورودي خودروهاي وارداتي را از صاحب خودرو اخذ و به حساب درآمد عمومي واريز نمايد. علاوه بر مبلغ يادشده، واردكنندگان خودروهاي وارداتي بنزينسوز با مصرف بيش از شش (6) ليتر در يكصد (100) كيلومتر مسافت در چرخه تركيبي، موظفند پنج درصد (5%) مجموع ارزش گمركي و حقوق ورودي خودروهاي وارداتي را (به عنوان سهم فروشنده) به حساب يادشده واريز كنند.
ماده2ـ
شهرداريهاي شهرهاي با جمعيت بالاتر از پانصد هزار (500.000) نفر مجاز به صدور پايان كار براي هيچيك از واحدهاي تجاري، اداري و مسكوني بدون توقفگاه اختصاصي به تعداد تعيين شده در مقررات مصوب نبوده و نداشتن توقفگاه به هيچوجه با دريافت جرايم مالي، قابل جبران نميباشد.
ماده3ـ
براي ساخت توقفگاههاي طبقاتي، حداكثر تا هفت درصد (7%) سود تسهيلات بانكي، حداكثر تا پنجاه درصد (50%) هزينه ساخت و تا سقف بيست ميليارد (20.000.000.000) ريال با دوره بازپرداخت هفت ساله، با اولويت استفاده از ظرفيتهاي بخش خصوصي تأمين ميگردد.
ماده4ـ
كليه شركتهاي بيمه تجاري مكلفند از ابتداي سال 1386، ده درصد (10%) از حق بيمه شخص ثالث، سرنشين و مازاد دريافتي مصوب را تا مبلغ يكهزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال به حساب درآمد عمومي موضوع واريز نمايند.
ماده5 ـ
از اول مرداد ماه 1386، خودروهاي سواري و وانت وارداتي و توليد داخل كه براي اولين بار شمارهگذاري ميشوند، بايد پايه گازسوز، دوگانهسوز يا بنزينسوز با مصرف سوخت شش (6) ليتر يا كمتر در يكصد (100) كيلومتر مسافت در چرخه تركيبي باشند. شمارهگذاري خودروهاي سواري و وانت بنزينسوز توليد داخل با مصرف سوخت بيش از شش (6) ليتر در يكصد (100) كيلومتر مسافت در چرخه تركيبي در اولين بار منوط به مجوز ستاد تبصره (13) قانون يادشده ميباشد. شمارهگذاري خودروهاي سواري و وانت بنزينسوز وارداتي بامصرف سوخت بيش از شش(6) ليتر در يكصد (100) كيلومتر مسافت در چرخهتركيبي در اولينبار، در ازاي اسقاط يك دستگاه خودرويفرسوده امكانپذير ميباشد.
ماده6 ـ
سود بازرگاني واردات مينيبوس و ون با موتور پايه گازسوز و دوگانهسوز درصورت شمارهگذاري با پلاك عمومي صفر بوده و سود بازرگاني واردات ساير خودروهاي با موتور پايه گازسوز سي و پنج درصد (35%) نسبت به تعرفه معمول تخفيف خواهد داشت.
ماده7ـ
سود بازرگاني واردات كيت، مخزن گاز طبيعي فشرده، تجهيزات اختصاصي گازسوز كردن خودروها، تجهيزات جايگاههاي عرضه گاز مايع و طبيعي و ماشينآلات ساخت مخزن گاز طبيعي صفر ميباشد.
ماده8 ـ
در راستاي توسعه استفاده از سوختهاي جايگزين و تنوع در سبد سوخت و كاهش بار مالي واردات بنزين، وزارت نفت مكلف است نسبت به توسعه استفاده از گاز مايع نفتي در خودروهاي پرمصرف موجود به نحوي اقدام كند كه طرح استفاده از گاز مايع نفتي به عنوان مكمل طرح استفاده از گاز طبيعي فشرده باشد.
ماده9ـ
نصب برچسب مصرف انرژي (با ذكر رتبه انرژي) بر روي وسايل نقليه موتوري توليد داخل و وارداتي بنزينسوز از اول مهرماه 1386 و گازسوز و نفت گازسوز از اول اسفند ماه 1386 الزامي ميباشد.
[امضاء]
اين تصويبنامه در تاريخ 31/4/1386 به تأييد مقام محترم رياست جمهوري رسيده است.
معاون اول رئيسجمهور ـ پرويز داودي