وزارت راه و ترابري ـ وزارت نفت ـ وزارت اموراقتصادي ودارايي
معاون برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور
هيئت وزيران در جلسه مورخ 4/9/1386 بنا به پيشنهاد شماره 5203/11 مورخ 30/3/1386 وزارت راه و ترابري و به استناد مـاده واحده قـانون احداث پروژههاي عمراني بخش راه و ترابري از طريق مشاركت بانكها و ساير منابع مالي و پولي كشور ـ مصوب 1366ـ تصويب نمود:
1ـ
وزارت راه و ترابري كه از اين پس به اختصار « وزارت» ناميده ميشود، مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد مشاركت براي احداث قسمت دوم آزادراه ساوه ـ همدان و تأسيسات جانبي خاص آن شامل (ايستگاههاي اخذ عوارض، پاسگاههاي پليس راه و راهدارخانهها) از كيلومتر 000+90 الي 200+175 با شركت احداث، نگهداري و بهرهبرداري از آزادراه كربلا كه از اين پس به اختصار « طرف مشاركت» ناميده ميشود، با رعايت ضوابط و مقررات زيست محيطي اقدام نمايد. در اجراي ماده (12) آييننامه اجرايي قانون مربوط، نوع مشاركت (الف) يعني تأمين منابع مالي ميباشد.
2ـ
تأمين پنجاه درصد (50%) منابع مالي لازم براي احداث قسمت دوم آزادراه ساوه ـ همدان و تأسيسات جانبي خاص آن با ملاحظه تبصره (1) و(2) اين ماده از محل اعتبارات تملك داراييهاي سرمايهاي توسط وزارت تعهد ميگردد طرف مشاركت نيز پنجاه درصد (50%) هزينههاي احداث آزادراه و تأسيسات جانبي خاص آن را تعهد و تأمين مينمايد.
3ـ
قبل از عقد قرارداد پيمانكاري ضرايب پيشنهادي پيمانكار شامل اضافه پيشنهادي، ضريب تسريع تجهيز، منطقهاي و عنداللزوم ضرايب مربوط به ترافيك، صعوبت اجراي كار، تطبيق تعديل و تكميل مطالعات و همچنين روش تكميل مطالعات به تصويب شورايعالي فني معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور خواهد رسيد.
4ـ
به منظور كاهش و يا بهينه نمودن هزينههاي طرح، وزارت يا طرف مشاركت مكلف است با استفاده از مهندسي ارزش در هزينههاي طرح صرفهجويي به عمل آورند، حقالزحمه مهندسي ارزش طبق مقررات و يا دستورالعملهاي ابلاغي معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور پرداخت خواهد شد.
5 ـ
دوران مشاركت اوليه آزادراه بيـست و شـش سـال (26) سال مشتمل بر چهار سال (4) دوران احداث و بيست و دو سال (22) دوران بهـرهبرداري ميباشد دوران مـشاركت نهايي منوط و محدود به اسـتهلاك سرمايه و سـود مورد انتظار طرف مشاركت خواهد بود.
6 ـ
پس از خاتمه دوران احداث و ابلاغ نرخ تعديل واقعي از طرف معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور، گزارش هزينه ـ درآمد نهايي براساس شاخصهاي ابلاغي و هزينه واقعي اجراي كار، ضريب تسريع متعلقه، شاخصهاي تعديل منتشر شده از طرف معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و نرخ سود واقعي، محاسبه و چنانچه دوران مشاركت بيش از يك سال افزايش يابد مراتب به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد.
7ـ
مسئوليت نگهداري و بهرهبرداري از آزادراه در دوران بهرهبرداري برعهده و مسئوليت طرف مشاركت ميباشد.
8 ـ
تمام منافع حاصل از بهرهبرداري آزادراه در دوران بهرهبرداري متعلق به طرف مشاركت ميباشد و پس از اين مدت طرف مشاركت آزادراه و تأسيسات جانبي خاص آن را به وزارت منتقل مينمايد.
9ـ
بيمه، ماليات و ساير حقوق و عوارض ناشي از اجراي طرح آزادراه و تأسيسات جانبي خاص آن تابع قوانين و مقررات طرحهاي عمراني ميباشد.
10ـ
دولت در دوران بهرهبرداري در تعيين تعرفه آزادراه مداخله نمينمايد و طرف مشاركت تعرفه را در حدود نرخهاي مندرج در گزارش هزينه ـ درآمد نهايي تعيين و اعمال مينمايد. در صورت ضرورت مداخله دولت حاصلضرب ترافيك عبوري آزادراه در مابهالتفاوت تعرفههاي تكليفي و تعرفههاي مندرج در گزارش هزينه ـ درآمد منضم به قرارداد محاسبه و به طرف مشاركت پرداخت ميشود.
11ـ
وزارت موظف است علاوه بر احراز توانايي طرف مشاركت در تأمين صددرصد منابع مالي موردنياز براي اجراي آزادراه و تأسيسات جانبي خاص آن، در قرارداد منعقدشده نحوه استيفاي حقوق دولت را در صورت خودداري و يا ناتواني طرف مشاركت در اجراي قرارداد پيشبيني نمايد.
12ـ
چنانچه براي اجراي اين آزادراه نياز به قانون خاص و يا تصويبنامه ديگري باشد، وزارت پيشنهاد لازم را براي طرح در هيئت دولت ارايه خواهد نمود.
[امضاء]
معاون اول رئيسجمهور ـ پرويز داودي