هيأت وزيران در جلسه مورخ 27/7/1373 بنا به پيشنهاد شماره.5719د مورخ 12/10/1372 سازمان امور اداري و استخدامي كشور، به استناد تبصره (1)ماده (5) قانون مقررات مالي، اداري، استخدامي و تشكيلات جهاد سازندگي ـ مصوب 1367 ـ اساسنامه سازمان جهاد استان را به شرح زير تصويب نمود:
ماده 1 ـ
سازمان جهاد استان كه در اين اساسنامه به اختصار «سازمان» ناميده ميشود، سازماني است دولتي كه تابع قانون مقررات مالي، اداري، استخدامي وتشكيلات جهاد سازندگي و آييننامههاي اجرايي و ساير مقررات مربوط به آن بوده و در چهارچوب مفاد اين اساسنامه و تشكيلات مصوب عهدهدار انجام اموروظايف محول شده در محدوده استان ذيربط است.
تبصره ـ به منظور استفاده بهينه از امكانات موجود حسب مورد و ضرورت و به تشخيص وزير جهاد سازندگي، سازمان ميتواند در خارج از محدوده استان بارعايت ماده (9) قانون مقررات مالي، اداري، استخدامي و تشكيلات جهاد سازندگي مأموريتهاي مشخص را بر عهده گيرد.
ماده 2 ـ
سازمان داراي شخصيت حقوقي مستقل است و در چهارچوب قانون مقررات مالي، اداري،استخدامي و تشكيلات جهاد سازندگي و قوانين و مقرراتمربوط، داراي استقلال مالي واداري است.
ماده 3 ـ
رييس سازمان بالاترين مقام اجرايي سازمان است كه با حكم وزير جهاد سازندگي منصوب ميشود. وي مسئوليت حسن انجام امور و حفظ اموال ومنابع سازمان و اجراي قوانين و مقررات ذيربط را بر عهده دارد و در ارتباط با وظايف و اختيارات محول شده، در مقابل وزير جهاد سازندگي پاسخگو است.
تبصره 1 ـ نظارت عاليه و هماهنگي در امور كليه واحدهاي شركتها و سازمانها وابسته به وزارت جهاد سازندگي در سطح استان بر عهده رييس سازمان است.
تبصره 2 ـ رييس سازمان ميتواند به تشخيص و مسئوليت خود، قسمتي از اختياراتش را به هر يك از معاونان مديران و رؤساي واحدها تفويض كند.
ماده 4 ـ
تشكيلات اجمالي و تفصيلي سازمان با رعايت اصول و ضوابط تشكيلاتي پس از تأييد سازمان امور اداري و استخدامي كشور به تصويب وزارت جهادسازندگي ميرسد.
ماده 5 ـ
سازمان داراي كد بودجه استاني مستقل است كه هر سال در قانون بودجه منظور شده و طبق مفاد تبصرهها آن و به طور مستقل درافت و هزينه ميشود.همچنين سازمان سهم اعتبارات ملي خود را كه به صورت متمركز زير كد وزارت جهاد سازندگي و سازمانها و مؤسسات وابسته داراي كد بودجه مستقل درقانون بودجه درج ميشود، دريافت و هزينه ميكند.
ماده 6 ـ
به منظور ايجاد هماهنگي در انجام وظايف و مسئوليتهاي كليه واحدهاي وزارت جهاد سازندگي در سطح استان اعم از تابعه و وابسته، همچنينتعيين و تأييد برنامهها كوتاه مدت و ميان مدت و بررسي بودجه سالانه و ارائه پيشنهادهاي لازم به مراجع ذيصلاح و براي رسيدگي و اتخاذ تصميم در موردمسايل مهم فني، اداري و ماي، شوراي هماهنگي مركب از رييس و معاونان سازمان و مديريتهاي تحت نظر مستقيم رييس سازمان و رؤساي شعبهها ونمايندگيها و مديران واحدهاي استاني شركتها و سازمانها وابسته به وارت جهاد سازندگي در سطح استان تشكيل ميشود.
ماده 7 ـ
وظايف سازمان به شرح زير است:
1 ـ تهيه و تدوين اهداف، برنامهها و سياستهاي توسعه با توجه به وظايف محول شده و در قالب سياستها و برنامهها مصوب، همچنين ارائه پيشنهادها واطلاعات مرتبط با تنظيم برنامههاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت به مراجع ذيربط در سطح استان.
2 ـ انجام اقدامات لازم در زمينه حفظ، بهبود و توسعه كمي و كيفي توليدات مرتبط با وظايف وزارت جهاد سازندگي در استان و تأمين منافع توليدكنندگان.
3 ـ بررسي، تدوين، تنظيم و اجراي برنامهها، خطمشيها، طرحها و دستورالعملهاي مربوط به نظام دامداري و منابع طبيعي استان در حدود وظايف وسياستهاي مصوب.
4 ـ توليد، جمعآوري، طبقهبندي، پردازش، نگهداري، استخراج، به هنگام سازي و انتشار آمار و اطلاعات مورد نياز بر اساس طرحها و مدلها مصوب.
5 ـ شناخت و تعيين امكانات و استعدادهاي بالقوه و بالفعل منابع و عوامل توليد و مسايل و مشكلات فني و اقتصادي و اجتماعي مربوط به توزيع، مديريت وبهرهبرداري آنها و تهيه و اجراي طرحهاي جامع مربوط به افزايش توليد محصولات دامي و كاهش ضايعات بر اساس قوانين و مقررات مربوط.
6 ـ مطالعه، بررسي، برنامهريزي، تهيه، اجرا و ارزشيابي طرحها، برنامهها و دورههاي آموزشي و ترويجي مورد نياز روستاييان، عشاير، توليدكنندگان و كاركناندر چهارچوب ضوابط و مقررات و در قالب سياستها و برنامههاي مصوب وزارت جهاد سازندگي.
7 ـ مطالعه، تهيه و اجراي طرحهاي لازم در زمينه آبخيزداري در حوزه آبخيز استان در چهارچوب سياستها و برنامههاي مصوب.
8 ـ اتخاذ تدابير لازم در جهت حفظ منابع دام و طيور، اصلاح نژاد دام، تغذيه، مديريت مهندسي، بهداشت جايگاه دام صدور موافقت اصولي واحدهايدامداري و صنايع وابسته به آن در استان در چهارچوب سياستها و برنامههاي مصوب.
9 ـ تهيه و اجراي طرحهاي تحقيقاتي، آموزشي و ترويجي بر اساس خطمشيهاي ابلاغي و سياستها و برنامههاي مصوب.
10 ـ فراهم كردن امكانات لازم به منظور استفاده حداكثر از فرآوردههاي دامي از طريق توسعه صنايع تبديلي و تكميلي براي كاهش ضايعات فرآوردههاي دامي.
11 ـ انجام اقدامات لازم در زمينه استقرار روشها مناسب عرضه و تقاضاي توليدات مرتبط با وظايف وزارت جهاد سازندگي و ارائه آمار و اطلاعات به هنگام بهمنابع توليد.
12 ـ انجام اقدامات لازم در زمينه خريد، بازاريابي، فروش، بيمه (پس از هماهنگي با صندوق بيمه محصولات كشاورزي)، نگهداري، امحا و نظاير آن درخصوص محصولات مرتبط با وظايف وزارت جهاد سازندگي كه بر اساس قوانين، مصوبات، آييننامهها و دستورالعملهاي مربوط در محدوده وظايف واختيارات سازمان قرار ميگيرد.
13 ـ برنامهريزي، طراحي، احداث، توسعه و نگهداري راههاي روستايي، شبكههاي آب آشاميدني روستاها و ابنيه و تأسيسات عمومي خدماتي مورد نيازروستاها در چهارچوب سياستها و برنامههاي مصوب.
14 ـ انجام بررسيهاي لازم در مورد برآورد و تشخيص كمي و كيفي كليه نيازهاي تكنولوژيكي استان، متناسب با خصوصيات و ويژگيهاي بخشهاي مرتبط باوظايف وزارت جهاد سازندگي و تهيه و اجراي طرحهاي مكانيزاسيون و ساير برنامهها مورد نياز بر اساس سياستها و خطمشيهاي ابلاغي.
15 ـ تهيه و اجراي طرحهاي بهسازي روستاها.
16 ـ تهيه طرح و احداث شبكه فشار متوسط اعم از اصلي و فرعي به منظور تأمين برق روستاها يا چاههاي آب كشاورزي، همچنين تهيه و نصب پستهاترانسفورماتور و متعلقات آن از جمله تابلوي توزيع و اندازهگيري، پس از تأييد فني وزارت نيرو.
17 ـ فراهم كردن زمينههاي لازم به منظور ايجاد و گسترش صنايع روستاي از طريق صدور موافقت اصولي، پروانه تأسيس و بهرهبرداري و صدور كارتشناسايي براي واحدهاي توليدي موجود در روستاها.
18 ـ فراهم كردن تسهيلات لازم براي تأمين اعتبارات مورد نياز توليدكنندگان محصولات دامي و صنايع روستايي.
19 ـ تأمين شرايط و امكانات كار در روستاها از طريق توسعه و ترويج فعاليتهاي غير كشاورزي در چهارچوب هدفها و وظيفههاي وزارت جهاد سازندگي.
20 ـ انجام كليه امور مالي، حسابداري، اداري، رفاهي و خدماتي بر اساس قوانين و مقررات مربوط و در محدوده اختيارات تفويض شده.
21 ـ ابلاغ سهم برنامهاي هر يك از واحدها تابع سازمان.
ماده 10 ـ
اختيارات رييس سازمان به شرح زير است:
1 ـ تأييد برنامههاي سالانه، كوتاهمدت و ميانمدت سازمان و پيشنهاد آنها به مراجع ذيصلاح براي تصويب.
2 ـ تأييد بودجه جاري و عمراني سازمان و پيشنهاد آن به مراجع ذيصلاح براي تصويب.
3 ـ ايجاد هماهنگي بين واحدها، سازمانها و شركتهاي وابسته به وزارت جهاد سازندگي مستقر در سطح استان و واحدهاي تابع سازمان.
4 ـ شركت در شوراها و ساير مراجع تصميمگيري در سطح استان.
5 ـ نظارت بر حسن اجراي آييننامهها و ضوابط و مقررات مالي، اداري، استخدامي و تشكيلات وزارت در سطح استان.
6 ـ استيفاي منافع و حفظ حقوق سازمان در دادگاهها و مراجع صالح قضايي و قانوني، اصالتاً يا به وسيله وكيل با حق توكيل غير در چهارچوب اختياراتتفويض شده.
7 ـ بررسي و تصويب قراردادها و امضاي چكها و اسناد تعهدآور سازمان با رعايت مقررات مربوط.
8 ـ عزل و نصب معاونان و مديريتهاي سازمان و مديران واحدهاي شهرستاني.
9 ـ پيشنهاد انتصاب مديران و رؤساي شعب و نمايندگيهاي سازمانها و شركتهاي وابسته به وزارت جهاد سازندگي در سطح استان.
10 ـ صدور احكام مسئولان امور مالي و امناي اموال سازمان با توجه به مقررات مالي، اداره، استخدامي و تشكيلات جهاد سازندگي.
11 ـ نظارت بر حسن انجام امور و مصرف بودجه و اعتبارات و انجام هزينهها.
12 ـ انجام ساير وظايف و امور محول شده از سوي وزير جهاد سازندگي.
[امضاء]
اين اساسنامه به موجب نامه شماره 7055 مورخ 11/8/1373 شوراي محترم نگهبان به تأييد شوراي ياد شده رسيده است.
حسن حبيبي ـ معاون اول رييس جمهور