هيأت وزيران در جلسه مورخ 7/2/1373 بنا به پيشنهاد مشترك نماينده ويژه رييس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازي مناطق جنگزده، سازمان برنامه وبودجه و وزارت كشور و به استناد تبصره (28) قانون بودجه سال 1373 كل كشور، آييننامه اجرايي تبصره مزبور را به شرح زير تصويب نمود:
ماده 1 ـ
اجازه داده ميشود اعتبارات عمراني بازسازي مناطق جنگزده موضوع پروژههاي مربوط به طرحهاي عمراني مناطق جنگزده منظور در قسمت سوم ـ ب پيوست شماره يك قانون بودجه سال 1373 كل كشور بنا به پيشنهاد دستگاه اجرايي و تأييد ستاد بازسازي استان ذيربط براي شهرها و روستاهاي در حالبازسازي پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان و در چارچوب ضوابط اين آييننامه به مصرف برسد.
تبصره 1 ـ مبلغ سيصد و بيست ميليارد (320.000.000.000) ريال اعتبار عمراني منظور در رديف 503041 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1373 كلكشور براي تأمين خسارات آسيبديدگان از جنگ كه توسط آتش مستقيم دشمن و يا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گرديدهاند و همچنين تأمين تفاوتتسهيلات اعطايي در اين خصوص در چارچوب ضوابط اين آييننامه قابل مصرف ميباشد.
تبصره 2 ـ اعتبار موضوع اين ماده از شمول قانون محاسبات عمومي و ساير مقررات عمومي دولت مستثني است و با رعايت قانون نحوه هزينه كردن اعتباراتيكه به موجب قانون از رعايت قانون محاسبات عمومي و ساير مقررات عمومي دولت مستثني هستند ـ مصوب 1364 ـ و در چارچوب ضوابط اين آييننامههزينه ميشود.
تبصره 3 ـ اسامي شهرستانهاي مناطق جنگزده و در حال بازسازي به شرح زير است:
1 ـ شهرستان آبادان،
2 ـ شهرستان خرمشهر،
ماده 2 ـ
مراحل مبادله موافقتنامهها و تخصيص اعتبار موضوع اين آييننامه به شرح زير انجام ميشود:
1 ـ دستگاههاي مجري طرحها و پروژههاي بازسازي استاني موظفند طبق بند (الف) تبصره (28) قانون بودجه سال 1373 كل كشور بلافاصله پس از ت.يد ستادمركزي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده نسبت به مبادله موافقتنامه طرحها و پروژههاي مربوط، با سازمان برنامه و بودجه استان اقدام نمايند. ستادهايبازسازي و دستگاههاي اجرايي و سازمان برنامه و بودجه استان موظفند ترتيبي اتخاذ نمايند كه مبادله موافقتنامه طرحها و پروژههاي بازسازي حداكثر تا نيمهخرداد ماه 1373 انجام شود.
2 ـ به منظور حصول اطمينان از حسن اجراي طرحها و پروژهها و هزينه نمودن اعتبارات حسب اولويتهاي مناطق جنگزده در حال بازسازي، مفاد موافقتنامهطرحها و پروژههاي ملي بين دستگاههاي اجرايي و سازمان برنامه و بودجه و همچنين پيشنهاد تخصيص اعتبار طرحهاي فوقالذكر منوط به تأييد ستاد مركزيبازسازي و نوسازي مناطق جنگزده كشور خواهد بود.
ماده 3 ـ
ذيحساب مربوط مجاز است عنداللزوم و بر اساس درخواست دستگاه ذيربط جهت تهيه و تأمين مصالح ساختماني، تجهيزات و ماشينآلات طرحها وپروژههاي موضوع اين آييننامه وجوه مورد نياز را (كه در موافقتنامه مربوط نيز درج شده است) به حساب كارخانهها يا شركتهاي دولتي طرف قرارداد واريزنمايد.
تبصره ـ مقصود از دستگاه ذيربط دستگاهي است كه اعتبار آن كسر ميگردد.
ماده 4 ـ
ضوابط پرداخت خسارات وارد شده به اشخاص اعم از حقيقي يا حقوقي (موضوع ماد (1) اين آييننامه) و اقدامات لازم براي بازگشت مهاجرين از قبيلپرداخت وام، تأمين و تحويل زمين، اشتغال و اسكان همچنين هزينههاي جاري، جانبي و پرسنلي براي اداره امور مربوط به بازسازي مناطق جنگزده و غيرهتوسط نماينده ويژه رييس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازي مناطق جنگزده ابلاغ ميشود و اين ضوابط براي كليه دستگاههاي مجري طرحها و پروژههايبازسازي و نوسازي مناطق جنگزده لازمالاجرا ميباشد.
تبصره ـ سهم قطعي هر استان براي تأمين خسارات آسيبديدگان از جنگ توسط نماينده ويژه رييس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازي مناطق جنگزده پساز هماهنگي با وزارت كشور تعيين و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط توسط ستاد بازسازي و نوسازي مناطقجنگزده يا بنياد مسكن استان ذيربط به خسارتديدگان پرداخت شود.
ماده 5 ـ
وجوه لازم براي پرداخت هزينههاي طرحها و پروژههاي موضوع اين آييننامه در حدود اعتبارات تخصيص يافته و با رعايت مقررات اين آييننامه براساس درخواست وجه ذي حساب مربوط توسط خزانه به حساب بانكي دستگاه ذيربط كه از طرف خزانه در تهران در بانك ملي شعبه دولتي و در شهرستانهادي يكي از شعب بانكي ملي ايران به همين منظور افتتاح شده يا ميشود واريز خواهد شد.
تبصره 1 ـ در مورد دستگاههاي اجرايي فاقد ذيحساب، وظيفه ذيحساب در مورد اعتبارات ملي توسط مسئول امور مالي دستگاه و در مورد اعتبارات استانيتوسط مسئول امور مالي واحد استاني دستگاه مربوط (كه از طريق آن دستگاه براي انجام عمليات مالي موضوع اين آييننامه به وزارت امور اقتصادي و داراييمعرفي ميشود) با رعايت مقررات اين آييننامه انجام خواهد شد.
تبصره 2 ـ سهم اعتباري هر يك از دستگاههاي اجرايي فاقد ذيحساب توسط مسئول امور مالي آن دستگاه از نمايندگي خزانه در استان درخواست و به حساببانكي موضوع اين ماده واريز ميشود. وجوه پرداختي از اين بابت در پايان سال بر اساس درخواستهاي مسئول امور مالي و گواهيهاي بانكي مبني بر واريزوجوه از حساب دريافتي نمايندگي خزانه كسر و به حساب دريافتي دستگاه فاقد ذي حساب، منظور خواهد شد.
ماده 6 ـ
دستگاههاي اجراي ملي و استاني (مجري طرحهاي موضوع اين آييننامه) موظفند گزارش پيشرفت كار و هزينه عمليات انجام شده را (در مورد وجوهدريافتي) به صورت ماهيانه تهيه و پس از تأييد ذيحساب مربوط با نماينده ويژه رييس جمهور در اداره امور بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده و سازمان برنامهو بودجه ارسال نمايند.
ماده 7 ـ
مسئوليت تشخيص، تعهد، تسجيل و صدور حواله بر عهده بالاترين مقام دستگاه اجرايي ذي ربط يا مقام مجاز از طرف او و مسئوليت تأمين اعتبار واعمال نظارت و پرداخت (طبق قوانين و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذيحساب يا مسئول امور مالي دستگاه ميباشد.
ماده 8 ـ
در مواردي كه به منظور ايجاد تسهيلات لازم در پرداخت هزينههاي مربوط به بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده واگذاري تنخواهگردان ضرورت داشتهباشد، ذي حساب يا مسئول امور مالي هر دستگاه ميتواند مبلغي حداكثر تا بيست و پنج درصد (25%) اعتبار مربوط را به تشخيص بالاترين مقام دستگاهاجرايي يا مقام مجاز از طرف او به عنوان تنخواهگردان به حساب واحد تداركاتي دستگاه اجرايي ذيربط واريز نمايد، پرداختهاي بعدي در قابل ارائه سند هزينه،مجاز خواهد بود.
ماده 9 ـ
دستگاههاي اجرايي مجازند به تشخيص و دستور بالاترين مقام دستگاه اجرايي يا مقام مجاز از طرف او مبلغي متناسب با نوع و ميزان قرارداد و حداكثربه ميزان بيست و پنج درصد (25%) مبلغ قرارداد را به صورت پيشپرداخت در مقابل ضمانت بانكي و يا تضمين مناسب ديگر به تشخيص و مسئوليت بالاترينمقام دستگاه اجرايي، در اختيار طرف قرارداد بگذارند.
3 ـ شهرستان دشت آزادگان،
4 ـ روستاهاي غرب كرخه از شهرستان شوش،
5 ـ روستاهاي دارخوين،
6 ـ شهرستان مهران،
7 ـ شهرستان دهلران،
8 ـ شهرستان قصرشيرين،
9 ـ شهرستان گيلانغرب،
10 ـ شهرستان سرپل ذهاب،
11 ـ روستاهاي شهرستان جوانرود،
12 ـ روستاهاي شهرستان پاوه و شهر نوسود،
13 ـ شهرستان بانه،
14 ـ شهرستان مريوان.
تبصره 4 ـ تأمين اعتبار براي طرحها و پروژههاي نيمه تمام بازسازي و پرداخت خسارتهاي مرزي مناطق آسيبديده از جنگ در شهرستانهاي خارج از مناطقمندرج در تبصره فوق و نيز نقاط يا پروژههايي از مناطق جنگزده قبلي يا مناطق آسيبديده از جنگ كه نياز به بازسازي دارند با هماهنگي ستاد مركزي بازسازي ونوسازي مناطق جنگزده و وزارت كشور مشمول اين آييننامه ميباشد.
ماده 10 ـ
اسناد هزينههاي انجام شده با رعايت بند (و) قانون نحوه هزينه كردن اعتباراتي كه به موجب قانون از رعايت قانون محاسبات عمومي و ساير مقرراتعمومي دولت مستثني هستند ـ مصوب 1364 ـ و مقررات اين آييننامه پس از تنيم و گواهي مسئولين مربوط، با امضاي مشترك بالاترين مقام دستگاه اجرايييا مقام مجاز از طرف او و ذيحساب يا مسئول امور مالي دستگاه و به شرط دارا بودن مدارك لازم به شرح زير قابل احتساب به هزينه قطعي هستند:
1 ـ تنظيم قرارداد يا گرفتن فاكتور الزامي است مگر در موارد اضطراري كه نياز به تأمين كالا از قبل قابل پيشبيني نباشد و خريد به اندازه رفع اضطرار صورت گيردو دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداريها و بانكها و نهادهاي انقلاب اسلامي در توليد و توزيع آنها هيچ گونه مداخله يا مباشرت نداشته باشند.تشخيص موارد اضطراري و تعيين ميزان آن به عهده وزير يا بالاترين مقام دستگاه اجرايي ذيربط يا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
2 ـ در مورد خريدهاي داخلي، فاكتور خريد يا صورت مجلس خريد، با رعايت مفاد بند (1) اين ماده و قبض انبار يا صورت مجلس تحويل كالا.
3 ـ در مورد خريدهاي خارجي، اعلاميه بانك در مواد جزيي، صورتحساب فروشنده، مدارك ترخيص كالا از گمرك و قبض انبار يا صورت مجلس تحويل كالا.
4 ـ در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزايا و يا موضوع پرداخت پرسنلي ديگر، گواهي انجام كار از طرف مقامات مجاز و امضاي گيرنده وجه يا گواهي بانكداير بر واريز وجه به حساب بانكي ذينفع.
5 ـ در مورد كارهايي كه به پيمانكار محول ميشود، قرارداد توسط بالاترين مقام دستگاه اجرايي يا مقام مجاز از طرف او.
تبصره ـ مسئول امور مالي وزارت جهاد سازندگي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي ميتوانند در صورت لزوم اختيار امضاي اسناد هزينههاي موضوع اي ماده را كهاز محل اعتبارات طرحهاي ملي در استانها انجام ميشود به صورت كلي يا جزيي به مسئول امور مالي استان مربوط تفويض نمايند.
ماده 11 ـ
خريد هر گونه خودرو از محل اعتبارات موضوع اين آييننامه تابع مقررات مربوط به قانون بودجه سال 1373 خواهد بود.
ماده 12 ـ
آن قسمت از اموال و تأسيساتي كه به منظور فراهم آوردن موجبات اجراي امر بازسازي و نوسازي ابنيه و تأسيسات موضوع تبصره (28) قانون بودجهسال 1373 كل كشور خريداري يا ايجاد ميشوند اموال دولتي به شمار ميروند و تمامي امكاناتي كه از محل اعتبارات بازسازي خريداري شده است، مشمولتبصره (31) قانون بودجه سال 1373 كل كشور بوده و بر اساس آييننامه اجرايي تبصره يادشده تعيين تكليف ميشوند.
3 ـ كل اعتبارات تبصره (28) قانون بودجه سال 1373 كل كشور تخصيص يافته تلقي شد و كميته تخصيص اعتبار مركز و استانها موظفند، تخصيص اعتبارمربوط به بازسازي مناطق جنگزده را مقدم بر ساير اعتبارات ابلاغ نمايند و وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز بلافاصله با توجه به تخصيص مذكور نسبت بهپرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود با توجه به ضرورت بازگشت مهاجرين قبل از آغاز سال تحصيلي 1373، حداقل بيست و پنج درصد (25%) كلاعتبارات طرحها و پروژهها قبل از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه براي تسريع در طرحهاي بازسازي (ملي و استاني) يا تأمين خسارتهاي مردميتخصيص داده خواهد شد.
4 ـ سازمان برنامه و بودجه حداكثر ظرف يك هفته پس از دريافت موافقتنامهها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام مينمايد. رونوشت كليه موافقتنامهها ازسوي سازمان برنامه و بودجه براي ستاد مركزي و نوسازي مناطق جنگزده ارسال خواهد شد.
5 ـ جابجايي بين طرحهاي بازسازي پس از موافقت ستاد مركزي بازسازي مركز يا استان (حسب مورد) طبق مفاد تبصره (18) قانون بودجه سال 1373 انجامخواهد شد
ماده 13 ـ
دستگاههاي مجري طرحها و پروژههاي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده مكلفند حساب اعتبار موضوع اين آييننامه را نگهداري و در مواردي كه ازطرف ديوان محاسبات كشور تعيين و اعلام ميشود به ديوان محاسبات كشور و وزارت امور اقتصادي و دارايي ارائه نمايند. ديوان محاسبات كشور حسابمذكور و اسناد مربوط را رسيدگي خواهد كرد.
ماده 14 ـ
تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهاي بازساي و نوسازي دستگاههاي اجرايي ملي يا استاني كه با رعايت مقررات در چارچوب اعتباراتبازسازي مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد با رعايت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است.
ماده 15 ـ
هزينههاي جاري، پرسنلي و ستادي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده كشور پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارمربوط قابل پرداخت است.
ماده 16 ـ
گزارش عملكرد اعتبار موضوع اين آييننامه هر سه ماه يك بار توسط دستگاههاي اجرايي ذيربط از طريق ستاد بازسازي و سازمان برنامه و بودجهاستانها به ستاد مركزي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده كشور و سازمان برنامه و بودجه (حسب مورد) ارسال خواهد شد. دستگاههاي اجراي ملي نيز گزارشعملكرد طرحهاي بازسازي مربوط به خود را هر سه ماه يك بار به ستاد مركزي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده كشور و سازمان برنامه و بودجه ارسالخواهند نمود.
[امضاء]
حسن حبيبي ـ معاون اول رييس جمهور